Engagera dig!

Bli medlem

Gör ett viktigt ställningstagande som ökar Kristdemokraternas möjligheter att påverka samhällsutvecklingen.

 
 

Donera

Donera till vår valfond

Vill du bidra till ett stort kristdemokratiskt parti i Sverige? Vi behöver ditt stöd för att kunna växa.

 
 
Bild på kristdemokratiska statsråd i regeringen

2007-12-06

Kristdemokraterna

Vi vill ha ett tryggt samhälle

där alla kan välja hur de vill leva.

 

Barnen är viktiga för oss

Vi tror att trygga barn gör att Sverige blir tryggare.

Om barnen lever i trygga hem

mår de bra och gör inga brott till exempel

när de växer upp.

 

Därför vill vi ha ett samhälle

där föräldrarna har mer tid för sina barn.

Föräldrarna ska kunna välja vem

som ska ta hand om deras barn.

 

Skolan är också viktig för barnen.

Vi vill att varje skola ska möta varje barn

som barnet är.

 

Skolan ska lära ut de viktigaste ämnena

och även lära barnen att leva bra liv som vuxna.

För att skolan ska kunna det

måste det vara lugnt i skolan

så att barnen kan lära sig i lugn och ro.

Ingen ska bli mobbad.

 

De äldre är viktiga för oss

Vi vill ge trygghet för de äldre.

Äldre människor ska få en bra vård.

Alla kommuner ska ha en värdighetsgaranti.

Värdighetsgarantin ska lova alla äldre en bra vård.

 

Äldre människor ska också få respekt

och även kunna fortsätta att arbeta om de vill.

 

Arbeten och företag är viktiga för oss

Vi vill att alla i Sverige ska få arbete.

För att det ska bli så vill vi hjälpa företagen.

Företagen ska få sänkta skatter och avgifter

och slippa krångliga regler.

 

Ett samhälle utan brott är viktigt för oss

Fängelserna fungerar inte bra.

Fångarna får ingen vård utan sitter bara inlåsta.

Det vill vi ändra på.

För att få färre brott

måste fängelserna hjälpa brottslingarna

att ändra på sina liv.

 

Vi är emot orättvisa skatter

Vi vill ta bort fastighetsskatten

och förmögenhetsskatten genast.

Fastighetsskatten är de extra pengar

som de som äger ett hus måste betala till staten.

Denna skatt ska man betala

även om man inte tjänar pengar.

 

Förmögenhetsskatten är de extra pengar

som de som har pengar på banken

måste betala till staten.

Eller de som bor i ett hus

som har stigit i värde. 

Denna skatt ska man betala

även om man inte tjänar pengar.

Det är vi emot.